Δημόσια αναφορά για τη διαμάχη μεταξύ των κατοίκων της Ιερισσού Χαλκιδικής και της εταιρίας Ελληνικός Χρυσός Α.Ε. για τα μεταλλεία στις Σκουριές, που κοινοποιήθηκε σε αρχηγούς πολιτικών κομμάτων, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε ανώτατους δικαστικούς και εισαγγελικούς λειτουργούς καιάλλους φορείς, κατέθεσε ο αρχιμανδρίτης, πνευματικός και εφημέριος του Ι.Γ. Ησυχαστηρίου «Παναγία, Η Φοβερά Προστασία», Χριστόδουλος Αγγελόγλου.
Ο «Παπαφλέσσας» των Σκουριών, όπως τον αποκαλούν στην Ιερισσό εξαιτίας της δυναμικής στάσης του ενάντια στην επένδυση, ξεδιπλώνει στην αναφορά του όλα τα νομικά επιχειρήματα των κατοίκων που τάσσονται κατά της εξόρυξης χρυσού στην περιοχή τους -αρκετά από τα οποία έχουν ήδη παρουσιαστεί σε δικαστικές αίθουσες, χωρίς όμως να πείσουν τους δικαστές- υποστηρίζοντας ότι «το επενδυτικό σχέδιο της εταιρίας είναι καταστροφικό και παράνομο, έχει επιφέρει ανεπανόρθωτες βλάβες στο φυσικό περιβάλλον και έχει διαρρήξει την κοινωνική ειρήνη και συνοχή».
Ο ιερέας και κάτοικος του χωριού Μεγάλη Παναγία Χαλκιδικής ισχυρίζεται ότι η εταιρία δεν τήρησε τις υποχρεώσεις που ανέλαβε υπογράφοντας το 2003 σύμβαση με το Ελληνικό Δημόσιο για τη μεταβίβαση των Μεταλλείων Κασσάνδρας, και κάνει λόγο στο κείμενο του για «σωρεία παραβάσεων από δημόσιους λειτουργούς», ζητώντας την καταγγελία της σύμβασης. Βασικό επιχείρημά του είναι ότι «η εταιρία δεν έχει εκπληρώσει ως τώρα την ουσιωδέστερη συμβατική υποχρέωσή της, δηλαδή δεν κατέθεσε εντός 24 μηνών από τη δημοσίευση του νόμου που κυρώνει τη σύμβαση -αλλά και μέχρι σήμερα- πλήρες και άρτιο επενδυτικό σχέδιο για την ανάπτυξη των μεταλλείων, καθώς και για την κατασκευή εργοστασίου μεταλλουργίας χρυσού».
Σύμφωνα με τον αρχιμανδρίτη και τους κατοίκους που παραμένουν στα «κάγκελα», το σχέδιο που κατέθεσε η εταιρία ήταν «ελλιπές» και δεν έλαβε ποτέ έγκριση από το Δημόσιο, που προχώρησε όμως στην έκδοση αδειών για συμπληρωματικές -«παράνομες» κατά τον ιερέα- εργασίες στην περιοχή. «Το Ελληνικό Δημόσιο, βάσει του άρθρου 3.3 της συμβάσεως, με το από 27/03/2006 έγγραφό του (…) γνωστοποίησε στην εταιρία ότι το επενδυτικό σχέδιο ανάπτυξης δεν είναι σύμφωνο με τους όρους της σύμβασης, δεν είναι πλήρες, δεν είναι άρτιο, δεν συνοδεύεται από τις προβλεπόμενες μελέτες των έργων. Λόγω των ανωτέρω ελλείψεων, δεν εδικαιούτο να εγκρίνει το επενδυτικό σχέδιο της εταιρίας και τις τεχνικές μελέτες μέσα στον προβλεπόμενο χρόνο, ήτοι ως τις 27/01/2007 (…). Ωστόσο, η Διοίκηση, αντί προ πολλού να έχει καταγγείλει τη σύμβαση βάσει του άρθρου 4 (Ν.3220/2004), συνεχώς διαχρονικά υπομηνύει στην εταιρία ότι οφείλει να υποβάλει το επενδυτικό σχέδιο» γράφει, μεταξύ άλλων, ο ιερέας.
«Να αναλάβει το ΣτΕ»
Και συνεχίζει, σε άλλο σημείο της δημόσιας αναφοράς του: «Το Δημόσιο όφειλε πριν πολλά χρόνια να έχει ασκήσει τα συμβατικά του δικαιώματα και να καταγγείλει τη σύμβαση και η αγοράστρια όφειλε να έχει επιστρέψει το σύνολο των στοιχείων που της μεταβιβάστηκαν. Είναι ποινικά και πειθαρχικά υπόλογοι εκείνοι που, ενώ γνώριζαν ότι το επενδυτικό σχέδιο δεν έχει εγκριθεί, προέβησαν σε αδειοδοτήσεις για έναρξη υλοποίησής του». Ο πατέρας Χριστόδουλος Αγγελόγλου μιλάει επίσης για «εξαπάτηση της τοπικής κοινωνίας», υποστηρίζοντας ότι η εταιρία έχει εντοπίσει τουλάχιστον 20 κοιτάσματα-«στόχους» και προτίθεται να δημιουργήσει στην περιοχή 20-30 μεταλλεία. «Οι παραχωρήσεις που έχουν γίνει είναι πάνω από 30, με έκταση έως 10.000 στρέμματα η καθεμία. Ολες οι εκτάσεις έχουν μετάλλευμα, μερικές μάλιστα σε περισσότερες από μία θέσεις. Είναι πολύ διαφορετικό να γνωρίζει κάποιος κτηνοτρόφος, γεωργός, ξενοδόχος κ.λπ. ότι θα γίνουν τρία μικρά μεταλλεία στη βόρεια Χαλκιδική και άλλο ότι θα πάρει ο διάολος όλη την περιοχή δίπλα από το οικολογικό περιβόλι της Παναγίας, το Αγιο Ορος».
Ο αρχιμανδρίτης προχωρεί και σε σχολιασμό αποφάσεων της Δικαιοσύνης (αναφέρεται σε αποφάσεις του Ε’ τμήματος του ΣτΕ, της Επιτροπής Αναστολών του ΣτΕ και του Μονομελούς Πρωτοδικείου Χαλκιδικής, που απέρριψαν τα επιχειρήματα των κατοίκων), αναφέροντας χαρακτηριστικά: «Με πρόθεση και δόλο, οι ανώτατοι δικαστικοί λειτουργοί δόμησαν τις αποφάσεις τους στη διαστροφή της αλήθειας. Πρέπει να τους αφαιρεθούν οι υποθέσεις που εκκρεμούν και να τις αναλάβει η Ολομέλεια του ΣτΕ, ενώ οι κάτοικοι που διώκονται πρέπει να απαλλαγούν πάσης κατηγορίας».
Σημειώνεται ότι πριν από λίγες ημέρες ο ιερέας υπέβαλε αίτηση στο Μονομελές Πρωτοδικείο Χαλκιδικής, ζητώντας να εκδοθεί προσωρινή διαταγή διακοπής εργασιών στις Σκουριές. Το αίτημά του απορρίφθηκε και ορίστηκε δικάσιμος για τις 13 Ιανουαρίου 2014. «Κατόπιν τούτου, αφού η πρόεδρος Πρωτοδικών δεν έδωσε προσωρινή διαταγή και άφησε περιθώριο δύο μηνών στην εταιρία να συνεχίσει να καταστρέφει το περιβάλλον, αποφάσισα να προβώ στην δημόσια αναφορά» λέει ο ίδιος.
Η δική του θεωρία «δύο άκρων» (με τους κατοίκους απέναντι στα συμφέροντα)
Ο δυναμικός ιερέας στέλνει το δικό του μήνυμα και σε εκείνους που το τελευταίο διάστημα επιχείρησαν να «στοχοποιήσουν» τους κατοίκους της Ιερισσού, «πατώντας» στη θεωρία των δύο άκρων. Παρουσιάζοντας μια διαφορετική… εκδοχή της θεωρίας, ο πατέρας Χριστόδουλος Αγγελόγλου τοποθετεί στο ένα άκρο «τους πολίτες που αμύνονται, αντιδρώντας στην επένδυση» και στο άλλο «την κυβέρνηση, την ελληνική Δικαιοσύνη, την Αστυνομία και τα οικονομικά συμφέροντα».
Οπως υποστηρίζει, «από τη μία πλευρά είναι οι τίμιοι κάτοικοι της βόρειας Χαλκιδικής, που αμύνονται με κάθε μέσο. Οικογενειάρχες, φιλότιμα παιδιά και ενεργοί πολίτες που αγωνίζονται ανιδιοτελώς για να μην καταστραφεί ο τόπος τους. Στο άλλο άκρο υπάρχει μια ομάδα που κατέστρεψε την Ελλάδα, εκχώρησε την εθνική μας κυριαρχία με τη δανειακή σύμβαση, έκανε τους Ελληνες να προτιμούν τον θάνατο διά της αυτοκτονίας από την άθλια ζωή που τους επιφύλαξαν, αποφάσισε το ξεπούλημα της αμύθητης ορυκτής περιουσίας του Δημοσίου χωρίς να ζητήσει ούτε μια τσακιστή τρύπια δεκάρα».
Στο κείμενο αναφέρεται ότι 210 κάτοικοι βρέθηκαν ξαφνικά να κατηγορούνται σχεδόν για το… σύνολο του Ποινικού Κώδικα (για σύσταση εγκληματικής οργάνωσης, κατοχή όπλων, διατάραξη κοινής ειρήνης, φθορά ξένης ιδιοκτησίας κ.λπ.), ότι τουλάχιστον 240 άτομα έχουν κληθεί να δώσουν εξηγήσεις στη Δικαιοσύνη για σειρά ζητημάτων, ενώ υπάρχουν και καταγγελίες για τη στάση της Αστυνομίας απέναντι στους πολίτες. «Αστυνομικοί παρακολουθούν τηλεφωνικές συνδιαλέξεις, ερμηνεύουν πιθανολογώντας τις συνομιλίες και επιλέγουν κατά το δοκούν ποιες θα συμπεριληφθούν στις δικογραφίες. Προβαίνουν σε άγρια καταστολή, με ρίψη τεράστιων ποσοτήτων χημικών και καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ενώ είναι άξιο προσοχής ότι, εντός μικρού χρονικού διαστήματος, παρενέβη δύο φορές με δήλωσή της η Διεθνής Αμνηστία. Με τη μεθόδευση της θεωρίας ότι οι αντιδρώντες είναι δήθεν μέλη εγκληματικής οργάνωσης, η περιοχή δυσφημείται με τον χειρότερο τρόπο».
Βίαιες επιθέσεις έχουν δεχθεί πάντως και αρκετοί αστυνομικοί, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τον τραυματισμό 27χρονου αστυφύλακα τον περασμένο Μάιο από σκάγια, κατά τη διάρκεια επεισοδίων.
Τεράστια ποσά ξοδεύει η Αστυνομία για να τους προστατεύει
Εκτενής αναφορά γίνεται στα ποσά που ξοδεύει, εν μέσω κρίσης, η Ελληνική Αστυνομία, προκειμένου να κρατήσει τους κατοίκους της Ιερισσού μακριά από τα εργοτάξια. Λόγω του «εκρηκτικού» κλίματος τους τελευταίους μήνες στις Σκουριές, η αποστολή «ενισχυτικών δυνάμεων» (διμοιρίες ΜΑΤ) στην περιοχή αποτελεί συνηθισμένη πρακτική για την Αστυνομία. Στην Ελλάδα της φτώχειας, της ανεργίας και των συσσιτίων, το υπουργείο Δημόσιας Τάξης φαίνεται ότι βγάζει κάθε μήνα από τα ταμεία του… πολλές χιλιάδες ευρώ προκειμένου να καλύψει τις στεγαστικές ανάγκες, το κόστος μετακίνησης και τα υπόλοιπα έξοδα των αστυνομικών που «επιστρατεύονται» για τη φύλαξη των εγκαταστάσεων της εταιρίας εξόρυξης χρυσού.
«Μόνο για τη μίσθωση καταλυμάτων μίας επιχείρησης κατά το διάστημα 14/04/2013 – 17/04/2013 η ΕΛ.ΑΣ. πλήρωσε 10.566 ευρώ. Χώρια οι μισθοί, οι υπερωρίες, τα εκτός έδρας, το φαγητό και τα καύσιμα. Είναι λοιπόν θέμα έρευνας πόσα χρήματα έχει ξοδέψει το κράτος για τη φύλαξη των χώρων και την καταστολή των αντιδράσεων» επισημαίνει ο αρχιμανδρίτης, επικαλούμενος σχετική απόφαση που έχει αναρτηθεί στο διαδίκτυο. Αξίζει να σημειωθεί ότι την «απεμπλοκή» των συναδέλφων τους από τις Σκουριές έχουν ζητήσει στο παρελθόν και συνδικαλιστές της Αστυνομίας, τονίζοντας ότι «η ταλαιπωρία είναι μεγάλη, το κόστος μετακίνησης κάθε διμοιρίας στην περιοχή ανέρχεται σε 1.500 ευρώ ημερησίως» και προσθέτοντας ότι «πρέπει να δοθεί πολιτική και όχι αστυνομική λύση στο θέμα των μεταλλείων χρυσού».
Επαναστάτης στις σύγχρονες «Θερμοπύλες»
Οι κάτοικοι της Ιερισσού τον αποκαλούν… Παπαφλέσσα και επαναστάτη. Ο ίδιος όμως συνηθίζει να λέει ότι είναι απλώς «ένας ταπεινός ιερέας και ενεργός χριστιανός», ο οποίος στέκεται με περηφάνια στο πλευρό των ανθρώπων που «αγωνίζονται για το δίκιο τους». Λάτρης της Χαλκιδικής, «του ομορφότερου κομματιού της Ελλάδας, με το Αγιο Ορος, τα αιωνόβια δάση και τις παραλίες» και αγανακτισμένος με τους πολιτικούς «που έφεραν τη χώρα στο χείλος του γκρεμού», ο πνευματικός και εφημέριος του Ι.Γ. Ησυχαστηρίου «Παναγία, Η Φοβερά Προστασία» βρέθηκε από την αρχή στην πρώτη γραμμή της «μάχης» εναντίον της επένδυσης στις Σκουριές.
Ο συνήθως χαμογελαστός αρχιμανδρίτης, που επικοινωνεί με τους πιστούς μέσω facebook και twitter και διατηρεί προσωπικό ιστολόγιο, υπερασπίστηκε τις θέσεις των διαμαρτυρόμενων κατοίκων με δεκάδες άρθρα και συνεντεύξεις στα ΜΜΕ. «Βλέποντας να ασκούνται διώξεις ακόμα και σε παππούδες και γιαγιάδες για παράνομη βία έναντι των διμοιριών των ΜΑΤ, βλέποντας κάποιους να πωλούν τα εναπομείναντα περιουσιακά στοιχεία τους για να πληρώσουν τα δικαστικά έξοδα, να κινδυνεύουν να μπουν φυλακή ή να διαλυθεί η οικογένειά τους, δεν μπορούσα να παραμείνω απαθής».
Χαρακτηρίζει τις Σκουριές «Σύγχρονες Θερμοπύλες», ξεκαθαρίζει όμως ότι οι κάτοικοι που επέλεξαν να εργαστούν στα μεταλλεία χρυσού δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται ως εχθροί. «Ως πνευματικός πατέρας, έχω από τη μία πλευρά εκατοντάδες πολίτες, οι περισσότεροι πρώην μεταλλωρύχοι ή συγγενείς μεταλλωρύχων, που αγωνίζονται για την ευνομία. Κατανοώ όμως και εκείνους που είναι άνεργοι, έχουν δάνεια, έχουν υποθηκεύσει τις περιουσίες τους και αναγκάζονται να διαρρήξουν τις σχέσεις τους με τους συγγενείς τους, επιλέγοντας να καταστρέψουν τον τόπο τους, τα δάση, τα νερά τους. Αν το πολιτικό κατεστημένο είχε δημιουργήσει την υποδομή ώστε να υπάρχουν επιλογές εργασίας, ούτε ένας δεν θα έπαιρνε αυτή την απόφαση».
Ο ρόλος του Χ. Πάχτα και η «χρυσή» χορηγία 500.000 ευρώ από την Ελληνικός Χρυσός Α.Ε.
Στο «στόχαστρο» του μαχητικού ιερέα μπαίνει και ο δήμαρχος Αριστοτέλη Χρήστος Πάχτας, ο οποίος το 2003 υπέγραψε ως υφυπουργός Οικονομικών τη σύμβαση μεταβίβασης των Μεταλλείων Κασσάνδρας στην εταιρία Ελληνικός Χρυσός Α.Ε. Ο πατέρας Χριστόδουλος Αγγελόγλου κατηγορεί τον κ. Πάχτα ότι, «αν και έχει δηλώσει εγγυητής της απαρέγκλιτης τήρησης των νόμων της Πολιτείας σε σχέση με την επένδυση, το μόνο που κάνει είναι να καταγγέλλει τους δημότες του ως εγκληματική οργάνωση, να διαμαρτύρεται ότι ο επενδυτής προσλαμβάνει μέσω εργολάβων και υπεργολάβων προσωπικό εκτός περιοχής και να συντάσσει μνημόνια για χρηματοδότηση του δήμου από τον επενδυτή».
Ως προς τη χρηματοδότηση, ο αρχιμανδρίτης αναφέρεται στην απόφαση του Δήμου Αριστοτέλη -που είναι αναρτημένη και στη Δι@ύγεια- να αποδεχθεί δωρεά ύψους 500.000 ευρώ από την εταιρία Ελληνικός Χρυσός Α.Ε., για την εξυπηρέτηση διάφορων λειτουργικών αναγκών. Η αποδοχή της χρηματικής δωρεάς ήρθε ως έκτακτο θέμα σε συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής του δήμου στις 4 Νοεμβρίου και εγκρίθηκε ομόφωνα.
Το χρονικό των επεισοδίων
Οι συγκρούσεις μεταξύ κατοίκων της περιοχής και αστυνομικών κορυφώθηκαν την περασμένη άνοιξη, όταν εκατοντάδες πολίτες ανέβαιναν καθημερινά στο όρος Κάκαβος, προκειμένου να διαμαρτυρηθούν για τις εργασίες που εκτελούνταν κοντά στο ρέμα Καρατζά.
«Στις 27 Απριλίου, με προεξάρχοντα τον πρόεδρο του Παρατηρητηρίου Μεταλλευτικών Δραστηριοτήτων Απόστολο Παπαγεωργίου, οι κάτοικοι απαίτησαν από τον διευθυντή της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Κεντρικής Μακεδονίας να ζητήσει τις άδειες από την εταιρία. Εκείνος δεσμεύθηκε δημοσίως, αλλά ουδέποτε τήρησε τη δέσμευσή του. Στις 8 Μαΐου οι αστυνομικοί έδιωξαν τους κατοίκους από την περιοχή Καρατζά, όπου οι μπουλντόζες δούλευαν υπό την προστασία των ΜΑΤ, και στις 12 Μαΐου περίπου 500 κάτοικοι δέχθηκαν βίαιη καταστολή, με τα γνωστά γεγονότα» γράφει ο ιερέας «Παπαφλέσσας» των Σκουριών.
Εκτοτε οι άνδρες των ΜΑΤ… εγκαταστάθηκαν μόνιμα στο βουνό, οι συμπλοκές είναι συνεχείς, ενώ οι κάτοικοι έχουν πραγματοποιήσει δεκάδες συγκεντρώσεις, πορείες και συναυλίες διαμαρτυρίας.